اربعین و اسرای کربلا

بیستم ماه صفر در تاریخ، به عنوان اربعین حسینی مشهور شده است. در برخی از روایات به بزرگداشت این روز اشاره شده است. در حدیثی از امام حسن عسکری زیارت اربعین به عنوان یکی از نشانه‌های مؤمن شمرده شده است.[1] «اربعین» در منابع، بیشتر به دو رویداد اشاره دارد:

ادامه مطلب ...

اربعین حسینی تکرار یاد و خاطره حماسه سازان کربلاست

سلام بر حسین و اربعینش، سلام بر اربعین و زائرانش! و سلام بر اندوه های دل آنان که به سوغات بر مزار کشتگان، عشق بردند و به مویه نشستند. به شوق زیارت صحن و سرای جان فزایت، اربعین شهادتت را به سوگ می نشینیم، یا حسین!

 اربعین از رازهای هستی است و اربعین حسین (ع) روز بسط لطف اوست بر پیروان و دوستدارانش. و در مقام حسین (ع) همین بس که در زیارت اربعینش خطاب به جدشان محمد مصطفی (ص) و پدر بزرگوارشان حضرت علی (ع) و مادر گرامیشان فاطمه (س) میگوییم که خداوند عزاداری شما را در رثاء حسین (ع) فبول فرماید.

ادامه مطلب ...

عاشورا تجلیگاه عرفان

ابعاد حماسه، ایثار، جوانمردی، اخلاق، تربیت، سازندگی، معنویت و عرفان، ولایت و رهبری، وفا به بیعت و... از این جمله است که برای زیباترین ابعاد عاشورا، به بعد معنوی و الهی عاشورا و جلوه هایی که در آن یک شب و روز داشته است، می پردازیم.

ادامه مطلب ...

زندگی نامه حضرت قاسم (ع)

نام پدر: امام حسن(ع)   نام مادر: رَمله (معروف به امّ ابی‌بکر)   تاریخ ولادت: اوائل سال 48 هجری قمری




مدت عمر: 13 سال (بعضی سن او را 14 سال هم نوشته اند)  تاریخ شهادت: عاشورای سال 61 هجری قمری در کربلا


قاتل: عمروبن سعد(نفیل) اَزُدی 


محل دفن: کربلای معلی

ادامه مطلب ...

زندگی نامه حضرت رقیه بنت الحسین(ع)

حضرت رقیّه (علیها السلام)
کلمه رقیّه ، در اصل از ارتقاء به معنى صعود به طرف بالا و ترقّى است .
این نام قبل از اسلام نیز وجود داشته ، مثلا نام یکى از دختران هاشم جد دوم پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) رقیّه بوده است ، که عمه پدر رسول خدا رقیّه مى شود.  

                                                                 

ادامه مطلب ...

درسهایی از عاشورا

(اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحمن الرحیم
الم نشرح لک صدرک، و وضعنا عنک وزرک، الذی انقض ظهرک، و رفعنا لک ذکرک، فان مع العسر یسرا، ان مع العسر یسرا، فاذا فرغت فانصب، و الی ربک فارغب(.

ادامه مطلب ...

خصوصیات سید الشهدا(ع)

الحمد لله رب العالمین وصلّى الله على محمد وآله الطاهرین ولعنة الله على اعدائهم أجمعین(1)


درآمد
پنج تن آل عبا، پیامبر خداصلى الله علیه وآله وسلم، على مرتضى علیه السلام، فاطمه زهراعلیها السلام، امام حسن مجتبى علیه السلام و حضرت سیدالشهداعلیه السلام، همگى یک نورند
(2)، اما در روایت آمده است که خود حضرت سیدالشهداعلیه السلام در روز عاشورا به حضرت زینب علیها السلام فرمودند:>أبی خیر منی وامی خیر منی وأخی خیر منی ولی ولکل مسلم برسول اللَّه أسوة؛(3) پدرم، مادرم و برادرم بهتر از منند و در رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم براى من و هر مسلمانى اسوه هست<.

ادامه مطلب ...

حر بن یزید ریاحی بر فراز قلل تاریخ اسلام

    پس از مرگ معاویه، فرزندش یزید در شام به جای پدر نشست. مردم کوفه که از جور و ستم او به ستوه آمده بودند، تصمیم گرفتند از امام حسین (ع) دعوت کنند تا به کوفه بیاید و با حمایت آن ها بساط بیدادگری و فسق و فجور این شخص نالایق را جمع کرده، امام حسین (ع) نوه پیغمبر گرامی را رهبر و امام خود نمایند

ادامه مطلب ...

زندگی نامه حر بن یزید ریاحی

«حر» پسر «یزید» فرزند «ناجیه» فرزند «قعنب» فرزند «عتاب بن هرمی»(1) پسر «ریاح بن یربوع» است)2)

ادامه مطلب ...

نمونه هایی از دو بیتی های پیوسته وشعر آزاد عاشورایی

در پیشینه شعر عاشورا در زبان فارسی (دوبیتی های پیوسته) حضورندارند و علّت آن ناشناخته بودن این قالب شعری بوده و حتّی در انواع رایج شعر فارسی نیز تا اواخر دوره قـاجـاریـّه جـای پـایـی از ایـن قـالب نـمـی بـینم

ادامه مطلب ...