دین ، از جمله قدیمی ترین و در عین حال پویاترین نهادهایی است که توجه اندیشمندان به ویژه جامعه شناسان را به خود جلب کرده است . امروزه جامعه شناسان در تبیین پدیده دین ، سعی می کنند دلایل وجودی آن را بیان کنند و یا کارکردهای اجتماعی آن را بشناسند . علت دوام و استمرار دین و مراسم دینی و جایگاه آن در تاریخ حیات بشر ، موضوع یکی از شاخه های علم جامعه شناسی است ....
" امیل دورکهایم " جامعه شناس معروف فرانسوی ، بخش قابل توجهی از مطالعات خود را صرف بررسی دین و پدیده های دینی کرده است . به نظر او ، پیدایش مذهب و دین ، حاکی از ضرورت وجود امری مقدس در جهان است که مجموعه باورها و مراسم دینی را شکل می دهد . این باورها و اعمال ، همه کسانی را که پیرو آنها هستند ، در یک اجتماع معنوی واحد متحد کرده و به آنان جهت می دهد . به عبارتی همه ادیان دربرگیرنده آئین ها و شعائری منظم هستند که در آن گروهی از مؤمنان ، گرد هم می آیند تا مراسمی خاص را انجام دهند . مهمترین ویژگی این مراسم ، تقویت حس همبستگی گروهی است . درواقع آیین های دینی ، افراد را از امور مادی فراتر می برند و به قلمرو متعالی سوق می دهند . بدیهی است اعمال دینی ، در مراحل گوناگون زندگی نیز تجربه می شود ، مراحلی مثل تولد ، ازدواج و یا مرگ اما آیین های دینی در مواردی جز این مناسبتها ، کارکردهای خاص خود را دارد .
یکی از مراسمی که در پیوند و همبستگی اجتماعی شیعیان
و بویژه ایرانیان نقش اساسی ایفا می کند ، مراسم عزاداری در ایام ماه محرم
است . قیام امام حسین (ع) برای مقابله با ظلم و بیداد ، منجر به درگیری
سپاه اندک آن حضرت با هزاران نفر از سپاهیان دشمن شد . این حماسه ، منجر به
شهادت امام حسین (ع) و یارانش و به اسارت رفتن نزدیکانش در سال 61 هجری شد
اما تنها بخشی از ماجرا است .
امام حسین (ع) در بسیاری از مقاطع در
بیانات و یا نامه های خود ، دلایل این حرکت را تشریح کرده و سعی در روشن
کردن اذهان مردم و نسل های آینده داشته است . ایشان در وصیت نامه خود
یادآور می شود که من برای شرّ و یا ظلم و آشوبگری قیام نکرده ام ، بلکه
برای اصلاح امت جدم و امر به معروف و نهی از منکر و عمل به روش پیامبر (ص)
به پا خاسته ام . به این ترتیب این قیام ، حرکتی اصلاح گرانه و حماسه ای
انسانی بود که اهداف آن ، بوسیله بازماندگان امام تبیین شد .
برخی
تصور می کردند که در دنیای مدرن ، با گذشت زمان ، مراسم و آئین های سنتی ،
کمرنگ شده و از بین خواهند رفت . درحالی که برخلاف این نظر ، هم اکنون
شاهدیم که مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) در ماه محرم هر سال ، به صورت
پرشوری در میان مسلمانان برگزار می شود . اگرچه صنعتی شدن و زندگی ماشینی ،
انسانها را از هم جدا کرده است ، اما آداب و حماسه های مذهبی ، همچنان
موجب پیوند نسل ها می شود .
بسیاری براین باورند که وحدت و وفاق اجتماعی
در میان مسلمانان ، حول محورهای گوناگون ازجمله برگزاری آیین های مذهبی
شکل می گیرد . به عنوان مثال شاهد هستیم که در مراسم ماه محرم ، طبقات
مختلف اجتماعی از کارگر ، کاسب ، استاد ، دانشجو ، فقیر و ثروتمند ، شهری و
روستایی بدون هیچ گونه صف بندی جداگانه ، با وضعیتی یکسان در آئین های
عزاداری حضور می یابند و اشتراکات دینی خود را جستجو می کنند .
یکی
از کارکردهای مهم این مراسم ، جلوگیری از ناهنجاری ها و وقوع جرائم است .
آمارها نشان می دهد که در ایام محرم ، از میزان جرائم اجتماعی ، کاسته می
شود و مردم به خاطر اعتقادی که به امام حسین (ع) دارند ، سعی می کنند از
کارهای زشت و ناهنجار دوری کنند . به این ترتیب با یک برنامه ریزی فرهنگی ،
می توان حال و هوای معنوی و صمیمانه موجود در این ماه را به دیگر ایام سال
نیز تعمیم داد .
" سید احمد وکیلیان" ، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ مردم
در ایران می گوید : " برخی تصور می کنند اگر آداب و مراسم ماه محرم را حذف
کنند و فقط به جنبه های فلسفی ماه محرم و شهادت امام حسین و یارانش
بپردازند ، بهره بیشتری نصیب مردم می شود . در حالی که چنین نیست . مردم در
واقع با اجرای چنین آئین هایی به یاد آن پیشوا می افتند و اهداف قیام
ایشان را بیشتر مورد توجه قرار می دهند . چنین اعتقاداتی سبب دوام و بقای
جامعه می شود و امید به پیروزی خوبی بر بدی و عدل بر ظلم را در دلها گسترش
می دهد . "
این نویسنده ، یکی دیگر از آثار بزرگداشت حماسه های مذهبی
را حفظ هویت ملتها می داند . چنان که هر ملتی آداب و سنتهای خاص خود را در
این مراسم اجرا می کند و به این ترتیب از دیگر ملتها متمایز می شود .
اقوام و ملتهای گوناگون در این مراسم ، با آداب و سنن خویش حضور می یابند .
این مراسم ، زمینه ساز مجموعه ای از سنتها و میراث فرهنگی مردم ایران به
شمار می رود .
برخی از اعمال و مراسمی که در روزهای نهم و دهم محرم و
اربعین حسینی به اوج خود می رسند ، نشان دهنده بینش و فرهنگ مردم ایران در
حوزه دین ، اعتقادات و حتی آداب و رسوم ملی است . این مراسم آیینی (
Ritual Ceremony ) ، گستردگی عجیبی در سراسر ایران دارد و تفکیک آن از
زندگی روزمره و یا پیدا کردن تاریخ شروع مشخصی برای آن مشکل است .
برای
روشن تر شدن بحث به چند ویژگی این مراسم در ایران اشاره می کنیم .
-
شرکت دسته جمعی مردم و انجام مراسمی خاص که چگونگی آن مربوط به آداب و رسوم
قومی هر منطقه است ، از ویژگی های این مراسم است . این حرکتهای مردمی و
خودجوش در همه نقاط ایران دیده می شود و چند روز قبل از ماه محرم ، مقدمات
آن آغاز می شود و تا اربعین امام حسین (ع ) - چهلمین روز شهادت ایشان -
ادامه دارد .
- ویژگی دیگر این مراسم ، استفاده از اشیاء مختلف است که
معمولا" جنبه نمادین دارد ، مثلا" پرچمها و علامتها که سمبل حرکت سپاه امام
و یارانش است و یا نخل گردانی که سمبل کشته شدگان در راه اعتقاد و تشییع
آنان است .
- از سوی دیگر ادبیات خاصی که در این مراسم به کار می رود ،
ویژه است و استفاده از شعر و آهنگین کردن کلام در آن ، نقش اساسی دارد .
-
اطعام سوگواران و نذری دادن به دیگران ، از اجراء تفکیک ناپذیر این مراسم
در ایران است که همه ساله به بهترین شکل برگزار می شود . اعتقاد عمومی بر
آن است که در این ایام کسی نباید در خانه مشغول امور روزمره باشد ، بلکه
باید به عرصه اجتماع بیاید ، با دیگران همگام شود ، سوگواری کند و در یک
سفره جمعی ، با آنان غذا تناول کند .
این تقویت روحیه جمعی در میان
عزاداران ماه محرم ، پایبندی آنان به باورهای مشترکشان را نیز افزایش می
دهد و حمایتهای روانی از یکدیگر را تقویت می کند . از این طریق ارزشها و
آداب و رسوم به طور غیرمستقیم از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود .
علاوه بر جنبه های فلسفی و تاثیرات اجتماعی و آداب و رسوم ویژه ماه محرم ، انعکاس این رویداد در قالبهای هنری نیز جای بررسی و نقد دارد . تاریخ هنر ایران ، مملو از آثاری است که به حماسه کربلا پرداخته و جاودانگی آن را منعکس کرده اند .